Korea oktober 2014 - Reisverslag uit Andong, Zuid-Korea van Bert en Miduk - WaarBenJij.nu Korea oktober 2014 - Reisverslag uit Andong, Zuid-Korea van Bert en Miduk - WaarBenJij.nu

Korea oktober 2014

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert en Miduk

05 Oktober 2014 | Zuid-Korea, Andong

Toch maar een kort verslagje van onze 2 week vakantie in Korea (mede op verzoek van Esther:-) ).

Vrijdag aangekomen rond 16:00 in de middag, opgehaald door de zus van Miduk en haar vriend. Die maakt er een gewoonte van om gelijk de eerste dag een vol programma te plannen..... Dus gelijk naar een visrestaurant voor een ongedefinieerd vissoepje. Op zich niet slecht, maar had meer zin een douche en even uitrusten, maar dat komt in het woordenboek van Koreanen blijkbaar niet voor (de zus van Miduk wil volgend jaar naar Nederland komen. Ik zal ze dan ook de hele dag meenemen na een lange vlucht!!)

Vervolgens naar het appartement van Miduk's zus waar de rest van de familie uit de buurt van Seoul zich binnen een uur of zo ook verzamelde. Daarna met z'n allen naar de vismarkt ('s avonds rond 21:00, die vismarkten zijn volgens mij ook ongeveer 24u/dag open....). Verschillende soorten krab, garnalen etc. Uitgezocht en toen naar een restaurant boven de vismarkt. Hier kun je de zelf meegebrachte vis laten koken, of rauw eten. Maar wij hadden dus levende grote garnalen, en levende krab.. Die wordt levend aan tafel in een pan kokend water gegooid met veel peper en nog wat groente en zo, en je hebt binnen 10 minuten verse krab (verser kun je het niet krijgen......). Met wat bier en de nodige soju wel vol te houden..... Geen tijd om een jetlag te krijgen... volgens mij lagen we pas tussen 1 en 2 uur in bed.

De volgende dag eerst een koreaans ontbijtje met rijst, zeewiersoep en gebakken makreel (of zoiets). Ik moet zeggen, het went nooit op nuchtere maag. Gelukkig houden ze tegenwoordig een heel klein beetje rekening met mij, dus wel een nescafe oploskoffie en een gebakken ei erbij :-)

Vandaag staat een bezoek aan de schoonzus van Miduk's zuster op het programma. Dus eerst naar een hele grote vismarkt voor weer heel veel "zeeproducten". Hier een aantal leuke foto's gemaakt, die heb ik weer op Flickr gezet (link onderaan).

De schoonzus woont op 3 uur rijden buiten Seoul, in de bergen. Een heel mooie omgeving. Hier weer de hele middag en avond gegeten en gedronken (de kreeften, schelpen, etc., maar ook samyeobsal - spek op de bbq :-), samen met de familie van Miduk's vriend (3 zussen met aanhang, dus weer een flinke groep)

Hier nog een bijzonder Koraans gebruik meegemaakt.... De zus van Miduk heeft een nieuwe vriend sinds ruim 2 jaar schat ik (was gescheiden), en die willen nu trouwen. Maar daarvoor moet je eerst overleggen - of toestemming vragen. Hier wordt dan redelijk serieus over gediscusseerd, volgens mij meer dan een uur (voor zover ik het kan volgen....). Maar uiteindelijk lijkt iedereen het er mee eens na een aantal speeches, en daar moet dan natuurlijk weer op gedronken worden..... Omdat het te laat werd, en ook omdat de (aanstaande) nieuwe man van Miduk's zus iets teveel had gedronken, werd er terplekke besloten om met z'n vieren in een soort gastenhuisje te slapen met verwarmde vloer. Maar zonder bedden, dus gewoon op de vloer (is traditioneel Koreaans). Als je dit niet gewend bent is het best hard slapen :-). Om 4 uur 's ochtends werd de eerste wakker, en werd er maar besloten om gelijk terug naar Seoul te rijden (voor de weekend-files beginnen). We waren voor 7 uur s'ochtends weer in Seoul. Geen tijd voor een jetlag!!

Inmiddels zondag gaan we na de lunch met z'n tweeen verder en vertrekken richting het zuiden (eerst huurauto opgehaald enz). Bestemming Andong, een leuke kleine stad in midden-oost korea. Hier lekker BBQ gegeten, want ik had even genoeg van de "visproducten" (toch anders dan onze lekkerbekjes...). En nu dus met een biertje dit verhaal typen....

De foto's staan op Flickr

• 06 Oktober 2014 - 14:08

Esther:

Bert!
    Wat leuk dat je een reisverslagje maakt! Ik heb al erg genoten en zie alle taferelen al voor me.
    Mmmm dat ontbijt lijkt me ook niet echt super in de vroege ochtend, dan is zo'n eitje heerlijk!
    Soms lijken jullie wel een stel studenten met je veel drinken en op de vloer slapen en dan 's ochtends heel vroeg weer terug rijden naar de stad hahahahahah Geweldig!

Geniet er nog van en misschien dat je komende dagen nog een wat bij kan slapen om over je jetlag heen te komen.
    Groeten
    Esther

• 06 Oktober 2014 - 14:58

Hans:

Zoveel vis, daar kan geen Zoutkamper tegenop :))