Klaar voor vertrek naar Noord-Korea - Reisverslag uit Peking, China van Bert en Miduk - WaarBenJij.nu Klaar voor vertrek naar Noord-Korea - Reisverslag uit Peking, China van Bert en Miduk - WaarBenJij.nu

Klaar voor vertrek naar Noord-Korea

Blijf op de hoogte en volg Bert en Miduk

08 April 2013 | China, Peking

China, Beijing. 6-9 Apr: Klaar voor vertrek naar Noord-Korea

We zijn inmiddels 2 dagen in Beijing en het wachten is op het vertrek naar Noord-Korea..... We volgen het nieuws over de recente ontwikkelingen in Noord-Korea met meer dan gewone belangstelling, zoals je wel zult begrijpen. Vooralsnog lijkt het erop dat de reis gewoon doorgaat, maar het is pas zeker als we in het vliegtuig zitten naar Pyong Yang (of eigenlijk pas als we er geland zijn).

Vanmiddag hebben we de 'debriefing' die waarschijnlijk interessanter is dan de vorige keer (ik ben zelf al een keer in N-Korea geweest in Sep'09, hierover later iets meer).

Veel mensen vragen me "waarom Noord-Korea"? Het land fasineerd me omdat het zo afgesloten is. Ben heel vaak in Zuid-Korea geweest, en Miduk komt daar natuurlijk ook vandaan. Het contrast tussen noord en zuid is enorm, groter dan vroeger bv tussen oost en west Duitsland: Noord-Korea is volgens mij armer dan destijds oost-europa. Er heersen min-of-meer constant voedseltekorten. Het regime is zo mogelijk nog totalitairder dan het oostblok etc. Zuid-Korea daarintegen is totaal tegenovergesteld en ver ontwikkeld, in veel opzichten zelfs verder dan Europa. Verder vind ik dat je pas een goed oordeel over een land kunt vormen als je er geweet bent, zelfs al is de tour "gescreend" en heb je constant een gids (die zorgt dat je niks verkeerds doet of ziet) bij je. Je krijgt ondanks het toezicht toch voldoende inkijk in het dagelijks leven en de toestand in het land.

Deze keer mag Miduk dus mee omdat ze inmiddels de Nederlandse nationaliteit en paspoort heeft. Ben heel benieuwd hoe zij het ervaart omdat zij de mensen wel kan verstaan en toch met een meer Koreaanse blik zal kijken naar hoe het daar is (kent de cultuur beter etc).

Nog even kort over mijn reis in 2009. Er is deze keer zeker overlap, maar er zijn genoeg nieuwe plaatsen en dingen die het toch weer een hele andere reis maken (~30% overlap). De vorige keer was 6 dagen, deze keer 11 dagen. We overnachten deze keer in meerdere plaatsen, terwijl de vorige keer de hoofdstad meestal de "uitvalsbasis" was waar 's avonds teruggekeerd werd. Ik heb een plattegrondje van de reis toegevoegd als foto. We gaan dus bijna naar alle streken, oost, zuid, midden en west en met de trein weer via het noorden terug naar China.

Tijdens ons verblijf in Noord-Korea geen updates omdat er geen internet is. Ik spaar het dus op tot 1 of enkele grote updates voor als we terug zijn in China op 21-April :-)

Overzicht reis als foto toegevoegd aan Flickr:

• 08 April 2013 - 08:57

Fred:

Veel plezier!!!

• 08 April 2013 - 10:28

Rene:

Hee Bert,

Super veel plezier daar. ik ben wel een beetje jaloers. Een van de laatste communistische bolwerken bezoeken is misschien alleen voor onze generatie nog weggelegd. Ik hoop voor jullie dat je erin mag.
    De tekst van je verslag brak overigens opeens af ! Of hadden jullie plotseling een ingelast debriefing ;-)

groeten Rene

• 08 April 2013 - 14:51

Bert En Miduk :

Copy-paste probleempje, nu opgelost

• 10 April 2013 - 09:12

Esther:

Hoi Bert, Heel veel plezier, erg benieuwd hoe Miduk het gaat ervaren. En zit al te wachten op je spannende verhalen! Groeten Esther